Träningskläder

Att hitta snygga och billiga träningskläder som gör att man blir motiverad, bekväm och fortfarande känner sig snygg är inte alltid det lättaste. Det finns en hel värld av både snygga och billiga träningskläder online men frågan som följer är; vilken sort ska man välja och vad bör man tänka på? Genom att välja rätt kläder till sin träning kan man komma långt. Utan sköna och funktionella träningskläder uppstår lättare missnöje, skavsår, skador och avsaknad av motivation.

Anpassa kläderna efter aktivitet

En viktig sak att tänka på är att träningskläderna ska vara anpassade efter vilken aktivitet som ska utföras och om det är inomhus- eller utomhusträning. Beroende på aktivitet, plats och årstid finns det olika sorters material att använda sig av. Under sommartid och varmare månader fungerar det med billiga träningskläder som en helt vanlig t-shirt medan man under vinterhalvåret bör investera i en mer åtsittande tröja som skyddar mot kylan. Det viktigaste när man väljer t-shirt och tröja är att den inte får vara i vägen eller hindra några rörelser och att den är gjord i ett kompressionsmaterial som andas och får bort all fukt från kroppen. Vid utomhusträning på vintern finns det speciella jackor att ha utanpå sin t-shirt medan det under vår och höst fungerar bättre med en väst som skydd utanpå tröjan då den inte blir lika varm som en jacka.

Träningskläder efter årstid

träningskläder efter årstidValet av byxor eller shorts att träna i är lika viktigt som valet av t-shirts och tröjor för att få en så behaglig träning som möjligt. Under sommaren kan shorts eller träningsbyxor vara sköna att träna i eftersom de inte sitter tight mot kroppen så man blir för varm och svettig. På vinterhalvåret och under de kallare månaderna är det fördelaktigt att använda längre byxor som exempelvis joggingbyxor eller fodrade tights. Man ska inte välja bomullsbyxor då det är ett material som stänger in svetten. Genom att istället använda ett tunnare material leds svetten bort från kroppen och ger en behagligare känsla vid rörelse. Det finns många sorter av träningskläder online och minst lika många varianter av tights och leggings. En sort är så kallade ”roadsters” som är bra för löpning. De är tillverkade i ett tunt och elastiskt material som leder bort svetten från benen och ut i luften. Det finns också tights som ger olika stöd till olika muskelgrupper och tights med insydda reflexer för att man ska kunna springa säkert utomhus både under dagtid och på kvällen.

Välj rätt skor

välj rätt skorEfter att ha klarat av att välja bland både t-shirts och tights så finns det ytterligare en faktor som påverkar träningen, kanske mer än en del tror, och det är vilka skor som används. Även här bör man fundera över vad skorna ska användas till. Kanske är det så att det behövs ett par skor för inomhusträningen och ett annat par till kondition- och löpträningen. Till gymnastik, aerobics och liknande är det viktigt att ha skor med bra stötdämpning både fram och bak. Skon behöver vara stadig och stabil för snabba och enkla sidoförflyttningar men även ha en bra greppsula så man inte halkar under ett intensivt pass. Vid core-träning, cirkelfys och så vidare behövs det även här en sko med stötdämpning och stabilitet men skorna kan vara något smidigare än till ett aerobicspass. De flesta träningsskor som finns att köpa utan utprovning är skor av denna sort så om man bara väljer ett par skor som är snygga utan att ägna någon vidare eftertanke åt dem så är det förmodligen skor för just allmän träning som man köper.

Skoinlägg/sulor

Är det svårt att hitta den perfekta skon utan att behöva köpa dyra specialdesignade skor kan ett skoinlägg eller en sula hjälpa dig att anpassa skorna så att de passar just dig och dina behov bättre. Tränar du mycket löpning kan du exempelvis använda dig av en stötdämpande sula som förbättrar skons stötdämpande förmåga ytterligare. Att en löpsko dämpar stötar bra är viktigare än många tror, och mjuka nedslag i stegen kan hjälpa till att motverka diverse skador såsom löparknä eller hopparknä som kan uppstå på grund av överbelastning av senorna som sitter runt knäna.

Ibland kan det också vara extra krångligt att hitta passande skor om man har ett högt eller lågt fotvalv, vilket även det kan lösas med hjälp av smidiga sulor försedda med en sänkning eller höjning i fotvallsarean. Har du problem med kalla fötter kan du använda dig av en iläggsula som är värmereflekterande och som hjälper till att hålla kvar värmen i skon samt hindrar kylan att komma in i skon genom skosulan.

Lämpliga strumpor

Om man är en av dem som siktat in sig på styrkemaskinerna på gymmet, roddmaskinen eller crosstrainern så går det i princip att använda vilka skor man vill så länge de har en stadig och inte allt för hög sula. När det gäller att välja skor till träningskläderna är det vid valet av löparskor som de största kraven finns. Här bör man göra en individuell utprovning hos en sportbutik för att få reda på vilken sko som är rätt för just dig. Det är hur just din fot är utformad, på vilket vis du sätter ner foten i marken när du springer och hur din fot vinklas i olika situationer som avgör vilken sorts sko som ska användas på löpbandet eller i skogen. Det går att köpa bra och billiga träningskläder men skorna är något som är värt att lägga lite extra pengar på. Till de nya, snygga och välanpassade skorna ska man såklart även ha bra strumpor att träna i. Tunna och korta strumpor utan sömmar och liknande minskar risken för skavsår och blåsor. Undvik strumpor av bomull eftersom materialet lätt ”korvar” sig och ger skavsår.

I jakten på bra, billiga och snygga träningskläder finns det ännu en sak att tänka på. För kvinnor är det väldigt viktigt att använda en bra sportbehå eller topp. Det kan vara lika avgörande för träningen och reducerandet av skador som att välja rätt skor. Det ska vara en fast och bred resår med breda axelband som inte skaver och som ger både bröst och rygg ett bra stöd under hela träningspasset.

Stort utbud av färger

Det viktigaste att tänka på i valet av snygga träningskläder är att de är sköna både innan och under träningspasset och även om det inte är av högsta prioritet att vara snygg på gymmet är det såklart aldrig fel att trivas med hur man ser ut. Det kan göra det lättare att stå ut när det känns tungt om man har på sig snygga träningskläder som får en att känna sig bekväm. Därför är det kanske värt att satsa på lite snyggare träningskläder som man faktiskt trivs i och som höjer motivationen. Idag finns det mängder av färgkombinationer bland träningskläder att välja på. Välj antingen de gamla hederliga och neutrala färgerna som svart, vitt och blått eller satsa på de starkare neonrosa och limegröna träningskläderna för en extra energikick. Naturligtvis finns träningskläder i olika prisklasser men det finns ett stort utbud av billiga träningskläder.

Att tänka på när du väljer träningskläder

  • Välj lätta, tunna och smidiga kompressionsmaterial som andas och inte är i vägen.
  • Använd gärna funktionsplagg – det vill säga plagg som minskar risken för skavsår och som hjälper till att transportera bort fukt från kroppen. Så gott som alla sorters träningskläder finns idag i fuktavvisande material.
  • Använd kläder som ger rätt stöd åt rätt muskelgrupp (sportbehå, tights, strumpor och så vidare).
  • Spendera lite extra på bra skor med rätt stötdämpning och sula.
  • Välj kläder som får dig att känna dig både bekväm och snygg – det höjer både självkänslan och motivationen.

Se upp för

  • Bomull. Materialet stänger inne svett och blir snabbt tungt och blött. Bomullsstrumpor har dessutom en tendens att lätt korva sig i skorna och orsaka obehag eller skav.
  • Lösa t-shirts och tröjor som kan komma i vägen för din träning eller fastna i maskiner.
    – Sömmar. I såväl tröjor som byxor finns det även sömmar i strumpor, underkläder och sportbehån. Se till att använda kläder med så obetydligt markerade sömmar som möjligt eller helst utan.
  • Sömmar. I såväl tröjor som byxor finns det även sömmar i strumpor, underkläder och sportbehån. Se till att använda kläder med så obetydligt markerade sömmar som möjligt eller helst utan sömmar alls för att undvika skavsår.
  • Fel skor. I din träning är det väldigt viktigt att använda rätt skor till rätt aktivitet. För att skydda dig mot skador är det bäst att göra en individuell utprovning hos en sport- eller skobutik för att se vilka skor som passar bäst för dig och din träning.