Dragremmar – komplett guide

Det finns många ändlösa diskussioner som äger rum på olika träningsforum på nätet, och en av dessa är när och hur man ska använda dragremmar. Ska man använda dem för alla övningar eller bara vissa? Ska de användas varje set eller bara under vissa set? Hjälper de eller stjälper de? Behöver man överhuvudtaget använda dragremmar eller ska man helt undvika att använda sig av detta träningstillbehör?
Anledningen till att till synes oskyldiga frågor som dessa ofta leder till verbala gräl, är att människor som styrketränar ofta har ganska starka åsikter om dragremmar och användningen av dessa. Det finns framför allt två olika läger:

  • Det ena lägret förespråkar att man ALDRIG bör använda dragremmar, med hänvisning till att de förhindrar dig från att förbättra din greppstyrka och gör det svårare för dig att öka i styrka (och storlek) i dina handleder, händer och underarmar.
  • Förespråkare av dragremmar är vanligtvis lite mer sansade och menar att du bör använda dragremmar vid behov, men inte använda dem när du inte behöver.

Vad är dragremmar och vilken funktion fyller de?

Syftet med dragremmar är att hjälpa dig hålla vikten i händerna. Det finns olika sorters dragremmar, men de ska alla fästas som en ögla runt din handled samt runt skivstången eller hanteln (eller vad än du försöker lyfta). Den fäster helt enkelt vikten vid din handled och hand. På så vis förbättras ditt grepp om den vikt du håller och dragremmarna förhindrar att vikten glider ur händerna på dig.

Att man tappar greppen om vikten är ganska vanligt och kan bero på flera olika anledningar, där de vanligaste är en bristfällig greppstyrka, fuktiga handleder, att man har små händer, att man greppar någonting vars handtag inte är lättrat, eller att ens greppförmåga till följd av trötthet är försämrad mot slutet av ett set. Dragremmar förhindrar att detta inträffar, och det går inte att komma ifrån att de är effektiva när det gäller att förbättra ditt grepp.

När ska jag använda dragremmar?

Nu när du vet varför dragremmar kan (och ofta bör) användas, undrar du förmodligen när du ska använda dem. Under varje set? Under varje övning? Här bör du använda ditt sunda förnuft och använda dem när du behöver dem.

Om du inte har problem med ditt grepp i en viss övning, behöver du inte använda dragremmar under den övningen. Om du däremot har problem med greppet, bör du utan tvekan använda dem. Och om du bara har problem med greppet under vissa set av en övning, bör du endast använda dem under dessa set, medan du inte använder dem under övriga set.

Hur använder jag dragremmar?

Dragremmar är tänkta att användas under vissa typer av övningar. Som namnet antyder, är det i samband med dragövningar du bör använda dessa. När du utför skivstångs- eller hantelrodd, marklyft, rumänska marklyft, shrugs eller rack pulls, kan du med fördel använda dig av dragremmar om du behöver förbättra din greppstyrka.

Så här använder du dragremmar:

  1. Beroende på vilken typ av dragremmar du använder, är det första steget att skapa en ögla genom att dra respektive ände genom den lilla ögla som finns i änden av remmen. Vissa dragremmar har redan denna ögla och om så är fallet går du vidare till nästa steg.
  2. Sätt därefter på dig remmarna genom att låta händerna glida in genom öglorna, och dra åt ändarna så att dragremmarna sitter tight runt dina handleder.
  3. Linda sedan änden på remmarna kring skivstången eller hantlarna. Se till att du lindrar dem helt runt stången.
  4. Placera dina händer på stången eller hantlarna, över remmarna, och slut händerna kring skivstången eller hantlarna. Du bör nu ha ett bra grepp kring denna/dessa. När du sedan släpper taget bör remmarna ganska enkelt lossna. Om det känns obekvämt, kan du lindra remmarna på nytt för att fästa dem tajtare eller lösare.
  5. Lyft stången eller hantlarna precis som vanligt, men säkerställ först att dragremmarna sitter tajt. Om de sitter för löst är de inte lika effektiva, och du riskerar dessutom att skada dig.

Det kan kännas lite konstigt och förvirrat de första gångerna du använder remmar, men med tiden kommer du vänja dig och till slut inte ens tänka på att du använder dem – du kommer då utföra ovanstående steg per automatik!