Wrist Wraps – Komplett guide

I den moderna världen av tyngdlyftning, styrkelyft, crossfit etc. finns det flera olika accessoarer som du kan köpa och använda för att ta din träning till en ny nivå. En av de träningsprodukter som ofta är lite missförstådd är wrist wraps. Deras huvudsakliga syfte är att stödja dig när du lyfter vikter som är tyngre än hälften av ditt 1RM (d.v.s. den tyngsta vikt som du kan göra en repetition med). Om vikten är alltför tung, finns det en risk att du skadar handleden i samband med lyftet.

Det finns framför allt två olika sorters skador i handlederna som du kan råka ut för:

  • En bristning eller sträckning av ett ligament, vilket är det band som binder samman två ben med varandra. Ligamenten är till för att stödja och stabilisera kroppens leder.
  • En bristning eller sträckning av en muskel eller sena. Senorna är de strängar som fäster muskler till benen i kroppen.

När du utför vissa lyft, till exempel bänkpress, med en väldigt tung vikt föreligger en risk för skada i handleden. Därför använder bland annat många utövare av crossfit wrist wraps, men det är viktigt att man förstår hur man använder dem på rätt sätt.

Då bör du använda wrist wraps

Du behöver inte använda wrist wraps hela tiden, utan om du gör detta riskerar du att utveckla en svaghet i handledens muskler. Dessa muskler gör det möjligt för dig att böja handleden framåt eller bakåt. Vissa av de allra starkaste utövarna av kraftsporter bär inte ens wrist wraps när de utför olympiska lyft med extremt tunga vikter. Det är fördelaktigt för dessa individer att kunna bära wrist wraps vid behov, men de behöver inte bära dem hela tiden. En bra tumregel är att du inte bör använda dem när du utför lyft på mindre än hälften av ditt 1RM, medan du alltid använder dem när du tränar nära ditt 1RM.

Olika typer av wrist wraps

Det finns framför allt två olika typer av wrist wraps: en tunnare och mer flexibel variant som ofta är tillverkad av bomull samt en tjockare variant med kardborreband som ger dina handleder mer stöd. Om du vill försöka maxa på en övning som till exempel militärpress eller bänkpress, bör du använda den tjockare varianten. Om du istället vill satsa på ett nytt personbästa i ryck eller stöt, kan ett par tunnare wrist wraps vara ett bättre alternativ, då de ger dig lite mer rörlighet i handleden.

Olika typer av wrist wraps

Det finns framför allt två olika typer av wrist wraps: en tunnare och mer flexibel variant som ofta är tillverkad av bomull samt en tjockare variant med kardborreband som ger dina handleder mer stöd. Om du vill försöka maxa på en övning som till exempel militärpress eller bänkpress, bör du använda den tjockare varianten. Om du istället vill satsa på ett nytt personbästa i ryck eller stöt, kan ett par tunnare wrist wraps vara ett bättre alternativ, då de ger dig lite mer rörlighet i handleden.

Användning av wrist wraps vid nedsatt rörlighet

Det är inte rekommenderat att du använder dig av wrist wraps om du har nedsatt rörlighet i handleden. Det kan nämligen vara ett rörlighetsproblem i andra delar än handleden som bidrar till problemet. Om du misstänker att du har en nedsatt rörlighet eller flexibilitet i handleden, bör du låta dig undersökas av en person med medicinsk utbildning. du kan då få tips på rörlighetsövningar och liknande som kan hjälpa dig att arbeta upp rörligheten i dina handleder.